Friday, March 07, 2008

Älykkyydestä

Hämmennyn Titeteen kuvalehden älykkyystestistä. Teen testin hutiloiden ja ajattele, että katson nyt vain läpi testin luonteen. Tästä huolimatta saan tulokseksi, että tulokseni on parempi kuin jollain 92 prosentilla väestöstä. Voi olla silkkaa tuuriakin joukossa. Testi oli paras tähän mennessä tekemistäni, siinä oli kuitenkin yhteensä viisi osiota, joissa oli kuva-arvoituksia, sanaselittämistä, sanojen yhteyksiä, muistia, ja matemaatiikkaa. Tästähän puuttuu monia älykkyyden osa-aluita, kuten sosiaalinen älykkyys, tunneäly, motorinen äly... Silti tulin testistä lähinnä surulliseksi, sillä olin jo tuudittautunut siihen käsitykseen, että olen keskinkertainen äly, joten minulla ei sen puolesta ole juuri valtaa eikä sen tuomaa vastuuta. Tämä testi kyseenalaistaa tämän käsityksen. Mietin, tulisiko minun yhteisön hyvän nimissä keksittyä asioihin, joissa olen hyvä, vai individualistisen kehityksen nimissä keskittyä asioihin, joissa minulla on kehitettävää. Kenties ei kumpaakaan, vaan keskittyä kokonaisuuteen. Ja olla ottamatta tyngät testin liian tosissaan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home