Sunday, July 13, 2008

Julkinen reklamaatio

Olen ollut tietokoneeni kanssa kuukausikaupalla solmussa. Ostamani tunnetun merkkinen läppärikone on reistaillut viime lokakuisesta ostosta lähtien. Lopulta huhtikuussa sain aikaiseksi soittaa takuuhuoltoon, ja toivoin saavani vilkkuvan taustavalon ja kaiuttimet vihdoin korjattua. Toukokuussa huomasin, ettei mitään ole kuulunut ja soitin uudestaan. Tein tilauksen uudestaan. Sitten kesäkuussa huomasin, ettei mitään ole tapahtunut. Tein tilauksen uudestaan. Sitten heinäkuussa huomasin, ettei mitään ole tapahtunut. Tein tilauksen uudestaan. Eikä vieläkään ole mitään tapahtunut.

Huomasin, että pettävä lenkki ketjussa on kuljetusfirma, jonka olisi määrä noutaa kone minulta ja viedä se huoltopaikalle. He soittavat kerran tai kaksi, virka-aikaan. Tällöin olen yleensä töissä (jossa on kiellettyä vastata puhelimeen) tai muuten tavoittamattomissa. Kännykässä näkyy vain soitto tuntemattomasta numerosta, eikä takaisin voi soittaa, koska numeroa ei näytetä. Kun tähän yhteydenottoon en ole vastannut, he ovat todenneet, etten selvästikään enää halua huoltoa. Ja homma loppuu siihen. Asiakas on peruuttanut tilauksen!

Tänään otin asian taas hoitaakseni ja soitin merkkikoneen asiakaspalveluun. Pyysin kuljetusfirman numeroa, jotta voisin soittaa heille ja sopia noudosta. He eivät vastaa kuljetusfirmasta. Sain huoltavan yhtiön puhelinnumeron. Jonotan sinne. Asiani esitettyä virkailija huokailee ja vastaa, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tilata taas uusi nouto ja toivoa, että homma tällä kertaa onnistuisi. Kuljetusfirmalle ei ole puhelinnumeroa, heille ei voi soittaa.

Jopas on kummallista toimintaa! Ihmettelen, kuinka merkkifirma voi pitää tällaista palvelua, joka ei selvästikään tunnu toimivan. Minun johtopäätökseni tästä asiasta nimittäin on, etten enää osta kyseisen firman tuotteita. Kone ei toimi hyvin, huolto ei pelaa. Sentään asiakaspalvelussa ollaan oltu ystävällisiä, mutta se ei valitettavasti ole vielä koneeni vikoja korjannut.

Jos jossain vaiheessa saan koneeni huoltoon, pelkään, etten saa sitä sieltä takaisin. Kuljetusfirma yrittää soittaa, mutta kun en ole tavoitettavissa, he varmaan päättelevät, etten enää halua konetta.